Op zoek naar informatie over een psychische klacht of aandoening?

Klik hier voor een A-Z overzicht van enkele belangrijke psychische klachten »

Tijd om normaal te doen over psychische problemen

Een uur sporten per week beschermt tegen depressie

Uit onderzoek blijkt dat regelmatige lichaamsbeweging het risico op depressie zou verlagen. Een uur per week zou al een goed effect hebben. Het gaat om het grootste onderzoek dat daar ooit over werd uitgevoerd.

Onderzoekers volgden bijna 34.000 volwassen Noren gedurende 11 jaar en gingen hun gezondheidsgegevens na. Bij de start van dit onderzoek waren al deze Noren zowel lichamelijk als geestelijk gezond. Bij de opvolging werden ze ondervraagd over angsten, eventuele tekenen van depressie, de frequentie en de intensiteit van fysieke activiteit.

Resultaat: de mensen die niet sportten, liepen 44% meer kans om een depressie te krijgen dan mensen die één tot twee uur lichaamsbeweging per week namen. Volgens de onderzoekers had zelfs 12% van de gevallen van depressie kunnen voorkomen worden als de deelnemers aan het onderzoek minstens één uur per week fysieke activiteit hadden verricht. Het speelde daarbij geen rol hoe intensief die fysieke activiteit was. 

Sporten bleek echter niet te beschermen tegen angst.

De onderzoeken denken dat dat effect voor een stuk kan toegeschreven worden aan de heilzame fysieke en sociale effecten van lichaamsbeweging. Heel wat moeilijker was het om vast te stellen wat de onderliggende biologische mechanismen zijn om dit effect te verklaren.

"Wat er ook van zij, dit is de eerste keer dat we hebben kunnen aantonen dat fysieke activiteit het optreden van een depressie kan tegengaan", schreef de hoofdauteur van het onderzoek, prof. Samuel Harvey, verheugd.

(Bron: American Journal of Psychiatry

10/10/2017