Op zoek naar informatie over een psychische klacht of aandoening?

Klik hier voor een A-Z overzicht van enkele belangrijke psychische klachten »

Tijd om normaal te doen over psychische problemen

Actief hopen: zo ga je van onmacht naar kracht



 

Yes, you can! Dat is de essentie van actieve hoop, een levenshouding die je opnieuw achter het stuur van je eigen leven plaatst. Volgens coach Inge Vermeire spelen negatieve emoties daarbij een grote rol. 

 

Wat is actieve hoop? Wat is het verschil met “gewoon” hopen?

Hopen kan je altijd. Veel mensen hopen dat het goed komt met hun leven of de aarde en de mensheid, maar ze ondernemen nauwelijks actie.  Zij wachten tot een familielid, wetenschappers of politici oplossingen aanreiken.  Jammer maar zo werkt het natuurlijk niet. De oplossingen van anderen laten lang op zich wachten of schieten tekort. Je moet zelf je steentje bijdragen aan de verandering die je voor ogen hebt.  Zelfs al brengt je actie niet dé oplossing, wat je doet is wel zinvol, het is een begin. Met actieve hoop stap je vanuit je onmacht in je kracht. Je neemt het roer in eigen hand en dat geeft je  positieve energie en een goed gevoel. Actieve hoop is een levenshouding die we allemaal nodig hebben omdat het ons veerkracht brengt. We maken ons immers allemaal wel zorgen om iets en veerkracht helpt ons om actie te ondernemen en stappen te zetten. 

 

Hoe doe je dat, actief hopen? 

Alles start bij het inzicht dat we zelf echt impact hebben. Of we nu ons eigen gedrag veranderen, directe reddingsacties ondernemen of alternatieve levensondersteunende initiatieven en structuren creëren. We doen het op een manier die past bij onze unieke persoonlijkheid met haar eigen drive, talenten en ervaring. De chaostheorie bewijst dat alles wat je doet een impact heeft. Een vlinder die in California zijn vleugels uitslaat kan in Japan een orkaan veroorzaken. Kort samengevat stelt de chaostheorie dat kleine afwijkingen grote, onvoorspelbare gevolgen kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van Rosa Parks. De zwarte mensenrechtenactiviste weigerde op een zonnige namiddag op te staan voor een blanke man in de bus. De toen nog onbekende Martin Luther King werd haar advocaat en liet zich door haar actie inspireren om zich in te zetten tegen de rassenscheiding in de VS. Door het anders te durven doen dan de anderen, door tegen de zichtbare en onzichtbare taboes in te gaan, veranderen we niet alleen zélf, maar inspireren we ook anderen. 

 
Kan actieve hoop helpen tijdens de corona-crisis? 

Ja, de basis is het actief beleven van dankbaarheid voor het goede in ons leven. Dat is een krachtig tegengif voor bijvoorbeeld de stroom aan negatieve en onheilspellende berichtgeving in de media. Wie regelmatig naar het nieuws kijkt, kan sombere gedachten ontwikkelen. Als je voor elke 10 minuten dat je naar het nieuws kijkt, 10 minuten dankbaar bent voor wat er in je leven allemaal goed gaat, dan is dat een ontzettend sterk tegengif. In het begin kan het wat kunstmatig aanvoelen, maar zo is het met alle nieuwe denkgewoontes. Fijn en doeltreffend is een dankbaarheidsdagboek bijhouden als persoon of als familie. Het is bijvoorbeeld een fijn avondritueel. Naast dankbaarheid wordt binnen actieve hoop ook bewust ruimte gecreëerd om pijn te voelen en toe te laten. Als we pijn, angst, verdriet of boosheid toelaten in plaats van ze weg te duwen, komen we bij ons verlangen naar liefde, harmonie en verbinding. Emoties zijn als een feedbackmechanisme: ze geven ons informatie over een bepaalde situatie. Onaangename emoties zijn de poort naar verandering en kracht. Doordat we geen energie meer stoppen in het wegduwen ervan, komt er veel energie vrij om te handelen.  Of het nu gaat om de angst en het verdriet die je ervaart omwille van een eenzame ouder die je nu niet kan bezoeken of een kind dat het lastig heeft,…de uitnodiging is om de pijn erover te doorvoelen. Een mooi beeld is emoties zien als informatiegolven die je eerst overspoelen en dan weer wegtrekken. Het kan heel waardevol zijn om pijn uit te spreken in je familie maar ook in deelcirkels. Ook schrijven is voor sommige mensen heel waardevol. Net als bij de dankbaarheid kan je hier af en toe tijd voor maken. Wat was er moeilijk voor mij vandaag en wat heb ik daarbij gevoeld?  

 

Wat doet actieve hoop met je lichaam en geest?

Het versterkt je geest en je veerkracht en zorgt op deze manier ook voor een sterker en weerbaarder lichaam.  

 

Heb je nog praktische do’s en don’ts? 

Voel je je machteloos? Beeld je dan in dat je een steentje in een waterplas gooit. Hoe klein het ook is, het veroorzaakt rimpelingen tot ver in het water. Het steentje symboliseert jouw actie die vertrekt vanuit een positieve en authentieke intentie.  Hoe klein je actie ook lijkt, ze brengt verandering teweeg in jezelf en in je omgeving.

 

Hoe kunnen we hier nog meer over te weten komen? 

Er is nog 1 workshop ‘Actieve Hoop’ gepland tijdens de coronamaatregelen: maandag 18 mei: van 20u – 22u 

Inschrijven kan hier. Het facebook event vind je hier.

 

Interessante tips:
  • Het boek Actieve hoop van Joanna Macy kan je hier aankopen. 
  • Ga naar de website www.actievehoop.be. Je kan daar alle activiteiten terugvinden.
  • Neem een kijkje op veranderalles.be voor inspiratie en initiatieven in je buurt waaraan je kan meehelpen

 

Inge Vermeire begeleidt mensen in hun groeiproces. Ze is trainer, coach en procesfacilitator bij overheid en bedrijven. Ze is sinds jaar en dag zoekende naar manieren om mensen dieper te betrekken bij de bescherming van het welzijn van onze Aarde. Drie jaar geleden las ze het boek ‘Actieve hoop van Joanna Macy. Dat sloeg in als een bom. Sindsdien organiseert ze workshops waarin het werk van Joanna Macy wordt aangeboden en toegepast. Het is het krachtigste instrument dat ze kent.

13/05/2020