Op zoek naar informatie over een psychische klacht of aandoening?

Klik hier voor een A-Z overzicht van enkele belangrijke psychische klachten »

Tijd om normaal te doen over psychische problemen

Geestelijk gezond in coronatijden 35 - studente Eline

Creëer zelf je eigen perspectief: zo houd je de moed erin.

 

Vrijdag 13 maart was de laatste schooldag voor Eline Goris (16). Na meer dan twee maanden lockdown mag de leerlinge wiskunde-wetenschappen nog altijd niet naar school en dat wringt. Al blijft Eline het leven langs de rooskleurige kant zien. “Ik heb mezelf heruitgevonden”. 

 

 
Wanneer ben je voor het laatst naar school gegaan? 

Vrijdag 13 maart. Sindsdien ben ik wel eens een paar spullen gaan ophalen, maar voor de rest ben ik er niet meer geweest. Hoe die lockdown bij mij is binnengekomen? Ik vond het ronduit vreselijk. Voor mij is de school mijn home way from home. Ik ga graag naar school en heb er heel veel vrienden, veel afleiding ook. Er zijn ook veel toffe leerkrachten en die mensen die een luisterend oor bieden als het nodig is. Het was zwaar om dat allemaal achter te moeten laten voor onbepaalde duur. Eerst werd er gezegd dat het tot aan de paasvakantie was, maar eigenlijk was het al snel duidelijk dat het allemaal veel langer gaan duren. 

Ondertussen zijn we meer dan twee maanden verder. Hoe kijk je vandaag terug op die periode? 

In het begin zat ik met praktische vragen: wat met de lessen en de evaluaties, wat met de examens? Zelf maakte ik me er niet zo druk over, omdat ik goede punten haal. Maar ik stel me voor dat leerlingen die iets minder presteren het er moeilijker mee hadden. Verder was het niet duidelijk wat wel en wat niet mocht. Mag ik mijn vrienden terugzien, wanneer, hoe…Ik vroeg me ook af of ik me zo lang zinvol zou kunnen bezig houden en welke invloed de lockdown op ons gezin zou hebben.  

Heb je die vragen met vrienden en vriendinnen besproken? 

Schoolse zaken wel, maar familiale aangelegenheden liggen iets moeilijker. Je gaat zeker geen details bespreken. Ik wist niet goed waar ik terecht kon. Op school ligt dat veel meer voor de hand: daar durfde ik wel zaken bespreken met vrienden, leerlingenbegeleiders of leerkrachten. Mijn vertrouwd vangnet viel weg.

 

Ik mis in de eerste plaats mijn vrienden en vriendinnen maar zeker ook mijn leerkrachten. Ik heb veel toffe leerkrachten die op een plezierige manier lesgeven en er voor ons zijn.

Je hebt ook afstandsonderwijs gekregen. Hoe is dat precies verlopen? 

In het begin werd er gezegd dat er geen nieuwe leerstof werd gegeven, maar veel leerkrachten hebben dat wel gedaan. Al werden er geen punten gegeven. Na de paasvakantie waren er wel evaluaties. Geleidelijk aan begon dat goed te lopen. Het begin was lastig, ik heb goed moeten leren plannen. Nu zijn er online testen via Smartschool, maar ook mondelinge testen via beeldbellen. We krijgen online evaluatie. De ene leerkracht kan daar al beter mee overweg dan de andere. 

Hoe ziet de rest van het schooljaar eruit, heb je daar al zicht op? 

Niet echt, maar ik ben ervan overtuigd dat ik niet meer naar school zal moeten. Blijkbaar zouden er geen examens komen, maar grote herhalingstesten, die peilen naar de leerstof van januari tot juni. Maar verder heb ik er geen flauw idee van. Ik ga mijn best doen, tot ik meer weet. 

Ondertussen zijn er al jongeren die wel al naar school mogen. Had je zelf ook willen gaan?

Zeker! Jammer dat ik niet mag. Ik mis in de eerste plaats mijn vrienden en vriendinnen maar zeker ook mijn leerkrachten. Ik heb veel toffe leerkrachten die op een plezierige manier lesgeven en er voor ons zijn. De schoolomgeving betekent veel voor me. Dat zelfstandig denken is niet echt mijn ding. Ik heb veel geleerd hoor, maar het is fijner om in de klas leerstof op te pikken. In je eentje is het lastiger. 

 

Ik ben creatiever geweest, heb meer gelezen, ik heb mezelf op andere manieren leren ontspannen. Ik heb mezelf heruitgevonden. 

Heb je tijdens deze periode veel bijgeleerd over jezelf? 

Ik denk het wel. Tijdens de lockdown beleef je heel veel verschillende momenten en komen er allerhande vragen op je af. Soms maak je er gewoon het beste van maar even later zit je er even door. Toch leer je er veel uit. Ik heb mijn tijd beter leren benutten, niet alleen voor schooltaken maar ook voor mijn ontspanning. Ik bracht mijn weekends en vakanties doorgaans in de zetel door, maar dat kan je uiteraard geen maanden volhouden. Ik ben creatiever geweest, heb meer gelezen, ik heb mezelf op andere manieren leren ontspannen. Ik heb mezelf heruitgevonden.

Hoe is de relatie met je vrienden en vriendinnen geëvolueerd?

We zien elkaar niet, maar we proberen in ons vast vriendengroepje één keer per week een online spelletjesavond te organiseren. Da’s heel tof. Verder bellen we elkaar regelmatig. Fijn hoor, maar een groepscall is toch anders dan elkaar één op één zien. Ook vervelend dat we elkaar niet kunnen knuffelen. We blijven contact houden met elkaar. Als het even minder gaat, laten we het weten. Vaak sturen we een berichtje, da’s makkelijker dan het te zeggen. 

Veel jongeren missen vandaag perspectief. Hoe is dat bij jou? 

We hebben inderdaad weinig vooruitzichten. Dat is heel moeilijk en frustrerend. Zonder doel is het moeilijk gemotiveerd te blijven. Ik denk dat de studenten in het hoger onderwijs het nog erger te verduren krijgen. Wij krijgen op het middelbaar nog veel ondersteuning, bij hen is het allemaal wat minder. 

 

Hou je bezig, blijf gaan, start projectjes.

Wat waren de plannen voor de zomer? Vallen die in het water?  

Geen idee. Met mijn mamma ging ik naar de zee in Nederland, maar of dat doorgaat is vandaag een vraagteken. Mijn pappa had plannen om samen naar Italië te reizen. Ik wou ook nog naar Pukkelpop gaan… Dat feestje gaat niet door. Ik ben nu met de vriendinnen aan het bekijken of we eventueel naar de Ardennen kunnen. We proberen onze agenda gevuld te krijgen. Zelf had ik geen zomerkampen in het vooruitzicht, maar heel veel vriendinnen wel. Zij hebben volle vakanties. Nu hebben we een zee van tijd voor ons.

In september begin je aan je laatste jaar. Wat ga je later studeren?

Ik ben er nog niet helemaal uit. Op dit moment denk ik aan toegepaste wiskunde om daarna zelf voor de klas te gaan staan. Of corona mijn studiekeuze bepaald heeft? Nee hoor, het interesseert me gewoon. Onze driedaagse arbeidsoriëntatie is helaas in het water gevallen. Ik had gehoopt dat die mijn keuze zou bevestigen. 

Heb je nog een boodschap voor andere jongeren? 

Probeer die dingen te doen die je vroeger leuk vond. Ben je sportief? Ga dan buiten sporten, alleen of met een vriend, met respect voor social distancing uiteraard. Ben je veeleer artistiek? Doe dan creatieve dingen. Hou je bezig, blijf gaan, start projectjes. Creëer zelf je eigen perspectief: zo houd je de moed erin.

 

 Eline Goris (16) studeert wiskunde wetenschappen aan het GO! atheneum in Geel. Ze zit in het vijfde middelbaar en volgt al 11 jaar tekenles. Eline is lid van de Vlaamse Scholierenkoepel. 

22/05/2020