Op zoek naar informatie over een psychische klacht of aandoening?

Klik hier voor een A-Z overzicht van enkele belangrijke psychische klachten »

Tijd om normaal te doen over psychische problemen

Laat corona je geest niet besmetten

Met een gezonde dosis angst is niets mis. Angst helpt ons gevaren herkennen en vermijden. Maar hoe voorkom je dat de slinger doorslaat en je in een neerwaartse spiraal terechtkomt?

Machteloosheid is de ideale voedingsbodem voor angst. Het coronavirus ontneemt ons de regie over ons leven. We weten niet langer hoe we onszelf en onze dierbaren moeten beschermen. Bovenop die machteloosheid komt de onvoorspelbaarheid. Wat staat er nog allemaal te gebeuren, hoe moet het nu verder, wanneer eindigt dit… Allemaal vragen waarop we het antwoord schuldig blijven. Sommigen vullen de blanco’s in met worst case scenario’s. Geen goed idee, maar wel begrijpelijk.

Ken jij mensen die van geen hout pijlen weten te maken? Wil jij iemand helpen die erg angstig is? Dit is wat je kunt doen volgens de cursus EHBP (Eerste Hulp bij Psychische Problemen) van het Rode Kruis.

  • Ga het gesprek aan: iemand die overmatig angstig is, zal niet altijd uit zichzelf durven praten. Angst om afgewezen te worden of kritiek te krijgen, zijn vaak een deel van de zorgen. Zet dus zelf de eerste stap.

  • Blijf rustig: het is belangrijk om zelf rustig te blijven. Hevig je gevoelens uiten, kan ervoor zorgen dat de persoon nog meer gespannen en bezorgd wordt. Zo lijkt het misschien of hij/zij niet met zijn verhaal bij je terechtkan. Kalm zijn geeft vertrouwen en kan de persoon helpen om zelf tot rust te komen.
  • Luister zonder te oordelen en bied steun: minimaliseer de gevoelens of problemen die de persoon aanhaalt niet. Wees geduldig en laat de persoon over zijn/haar ervaringen vertellen. Vermijd kritiek of beschuldigingen en lach de ervaringen ook niet weg. Herhaal eventueel wat gezegd is in je eigen woorden, zodat je kan aftoetsen of je goed begrepen hebt wat de persoon je wil vertellen. De gevoelens van angst lijken voor jou misschien buiten proportie, maar voelen daarom niet minder echt of bedreigend. Probeer je in te leven.
  • Beperk advies maar zoek samen naar oplossingen: vraag wat de persoon bijvoorbeeld recent heeft geholpen met zijn/haar angst om te gaan. Vraag of er iets is dat je kan doen om te helpen, maar dring zelf geen oplossingen op. Moedig nooit het gebruik van middelen aan om met angst om te gaan.
  • Blijf aanwezig: herstel vraagt tijd en zal niet altijd vlot verlopen. Wees positief over de stappen die genomen worden en hou contact via mail, telefoon, berichtjes,... Blijf duidelijk maken dat de persoon bij je terecht kan.
  • Begeleid indien nodig naar professionele of andere hulp: Iedereen is wel eens angstig, soms ook te angstig naar gelang de omstandigheden. Wanneer heeft iemand dan professionele hulp nodig? Als de angst blijft aanhouden en je hindert in je dagelijkse leven dan is op zoek gaan naar professionele hulp aangewezen. 
 

Bron: Handboek 'Luister! Eerste hulp bij psychische problemen', Rode Kruis Vlaanderen

 

19/03/2020